Lasihuopaa maailman markkinoille

Karhulalainen osaaminen leviää ympäri maailman lasihuovan muodossa. Tehdasta oltiin jo myymättä, mutta nyt konsernin johto kiittää kaupan täpärästä peruuntumisesta.

Eri puolilla maailmaa toimiva Ahlstrom on keskittänyt Karhulan tehtaalleen Building & Wind -nimellä kulkevan liiketoimintansa johdon ja lasihuovan valmistuksen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että Karhulasta johdetaan muun muassa Venäjällä toimivaa tehdasta.

Ahstrom oli jo myymässä Building & Wind -liiketoimintaa aiemmin tänä vuonna yhdysvaltalaiselle Owens Corningille, mutta kilpailuviranomaiset estivät kaupan.

– Omistaja on nykyään tyytyväinen kaupan peruuntumisesta, sillä bisneksemme arvo on kasvanut suuremmaksi kuin mitä se oli myyntihetkellä, kertoo liiketoimintayksikön vetäjä Pekka Helynranta. Helynranta vetää yksikössään Karhulan ja Venäjän tehtaiden lisäksi yhtiön Mikkelin tehdasta.

Tehdas aloitti Venäjällä 2008, jolloin sinne siirrettiin suomalaista tietotaitoa. Yksikön ydinosaaminen ja tuotekehitys keskitettiin Karhulaan. Työntekijöiden määrä on Karhulassa markkinoiden myllerryksessä vähentynyt huimasti. Parhaimmillaan Ahlstrom-konserni työllisti Karhulassa lähes 4 000 ihmistä, nyt heitä on jäljellä 75.

– Vielä ennen finanssikriisiä 2008 täällä toimi kolme lasiuunia, mutta kun talous romahti ympäri maailman, jouduimme sulkemaan uunit. Globalisaatio ja sen tuomat harmit on täällä siis jouduttu kokemaan.

Tuotantotehokkuuden nostaminen ja sisäisen toiminnan parantuminen ovat olleet syitä siihen, että konsernissa nyt ollaan hyvillään tehtaan säilymisestä. Toinen keskeinen syy menestykseen on ollut Pohjois-Amerikan markkinoiden kasvu.

Lattiamattoteollisuus iso asiakas

Karhulassa valmistettava lasihuopa lähtee käytännössä lähes kokonaan maailmalle. Markkinat ovat pääosin Euroopassa, mutta Pohjois-Amerikan osuus on kasvussa. Tverissä tehdas keskittyy lähinnä Venäjän ja entisen Neuvostoliiton alueen markkinoille.

Kuluttajat ovat päivittäin tekemisissä Ahlstromin tuotteiden kanssa, vaikka eivät yrityksen logoa usein näekään.

Helynranta kertoo, että lattiamattoteollisuus on yksi suurista asiakkaista. Lasihuopaa käytetään muovimaton keskellä, toisin sanoen Ahlstromin asiakkaat levittävät oman tuotteensa lasihuopaisen rakenteen ylä- ja alapuolelle.

– Naureskelemmekin tekevämme täällä Ahlstrom inside-bisnestä, Helynranta heittää.

Puolet maailman autojen on öljy-, ilman- ja vedensuodattimista on Ahlstromin valmistamia. Niitä tosin ei tuoteta Karhulassa.

Tehdas pyörii tauotta

Karhulan tehdas pyörii käytännössä joka päivä ympäri vuorokauden. Pysähdyksiä pidetään käytännössä vain joulupyhinä tai juhannuksena, eikä välttämättä silloinkaan.

Helynranta kehuu porukkaansa erittäin hyväksi ja kokeneeksi, oli kyse sitten kunnossapitomiehistä tai tuotekehitystiimistä.

Kansainvälisyys tarkoittaa Helynrannalle sekä teknisen asiakaspalvelun ja myynnin ihmisille runsaasti matkapäiviä. Liiketoimintayksikön vetäjälle matkapäiviä kertyy vuodessa 100–150. Esimerkiksi edellinen viikko meni Yhdysvalloissa.

Mihin tuotekehitystiimiä teollisuuspuistossa tarvitaan? Vieläkö lasihuopaa pitää kehittää?

– Materiaalia pitää aina voida kehittää. Mietimme ja ihmettelemme kaiken aikaa, millaisia parannuksia keksisimme seuraavaksi. Tuotekehitystä tehdään usein asiakkaiden kanssa yhdessä. Asiakassuhteista onkin tullut pitkäaikaisia kumppanuuksia.

Entä tulevaisuus, mitä pystyt kertomaan siitä?

– Yhtiön hallituksen puolesta en pysty vastaamaan, mutta näillä näkymin pysymme täällä ja viemme hommaa eteenpäin. Me etenemme eri tavalla kuin yleisesti Suomessa, sillä meillä vienti vetää. Toivottavasti meidän ihmiset alkavat pikkuhiljaa uskoa, että olemme päässeet tukevasti jaloillemme ja suuntamme on oikea.

Karhulan Teollisuuspuisto / Karhula Industrial Park
PL 38 48601 Kotka, Finland
puh. 010 234 3400