Ahlstrom Glassfibreen 4 milj. investointi

Ahlstrom Glassfibre Oy:n Karhulan lasihuovan jyrkkä nousukiito on jatkunut jo lähes kaksikymmentävuotta, eikä loiventumaa ole näkyvissä. Vuonna 2001 tehtaalta lähti maailmalle 100 miljoonaa neliömetriä lasihuopaa, vuonna 2016 luku oli 400 miljoonaa neliömetriä.  Monien mutkien, takaiskujen ja myyntiaikeidenkin jälkeen Ahlstrom päätti lopulta panostaa Karhulaan 4 miljoonaa euroa. Investoinnilla uusitaan tehtaan läpivirtauskuivain.  Huopatuotteiden suurin asiakas on lattiamattoteollisuus ja investointia joudutti rakennusteollisuuden kasvu maailmalla. Karhulan tehtaan tuotteet menevät pääosin globaaliin jakeluun, Euroopan lisäksi, Kiinaan ja Yhdysvaltoihin. USA:n osuus on kasvussa, tällä hetkellä se kattaa 30% tehtaan myynnistä.  

Toimitusjohtaja Pekka Helynranta tunnetaan leppoisana ja hyväntuulisena miehenä, mutta nyt hän vaikuttaa erityisen rennolta ja helpottuneelta, eikä syyttä. Eihän siitä ole kuin vuoden päivät, kun tehdas oli myynnissä ja tulevaisuus epävarma.

- Vanha kuivain on ollut käytössä vuoden 1986 lähtien, joten se oli jo tiensä päässä.  Edellisestä investoinnistamme on jo seitsemän vuotta, silloin uudistettiin päällystysyksikkö. Kun uunit päätettiin sulkea 2011, mielialat olivat alhaalla ja Karhulan torilla oltiin jo sitä mieltä, että se oli siinä.  

Mutta me emme antaneet periksi, tuotteillamme oli kuitenkin koko ajan kysyntää. Kyllä me olemme ihan omin voimin tehneet itsestämme konsernille uskottavan,  sanoo Pekka Helynranta, joka on myös Ahlstrom konsernin Building&Wind -liiketoimintalueen johtaja.

Ahlstrom konserni selkeytti johtamismenetelmiään vuonna 2015 ja sen vaikutus on näkynyt myös Karhulassa. Tehdasta johdetaan nyt täältä, sillä sekä tuotanto että myynti raportoivat nyt suoraan Pekka Helynrannalle.

- Tämä investointi ei tuo uusia työpaikkoja, mutta nykyiset työpaikat se kyllä varmistaa eikä tulevaisuus näytä enää epävarmalta. 

Uusi läpivirtauskuivain lisää Karhulan tehtaan tuotantokapasiteettia, mutta nostaa myös tuotannon laatu-, ympäristö ja turvallisuustasoa. Ahlstromilla on kuitutuotteiden globaaleilla markkinoilla  kaksi suurta Yhdysvaltalaista kilpailijaa: Owens Corning ja Johns Manville. Saksan kilpailuviranomaiset kaatoivat vuonna 2016 Owens Corningin yrityksen ostaa Ahlstrom Glassfibre pois markkinoilta ja hyvä niin, Karhulan tehdas pelastui.

- Meillä on täällä nyt hyvä porukka, jolla mennään eteenpäin. Viime vuonna myyntimme arvo oli 33 miljoonaa ja kasvua on luvassa. Tulevaisuutta ajatellen pahin uhka niin meillä kuin kellä tahansa muullakin on omahyväisyys ja hitaus, tarkkana pitää olla koko ajan, sanoo Ahlstrom Glassfibren toimitusjohtaja Pekka Helynranta.

Hannu Oksanen

Karhulan Teollisuuspuisto / Karhula Industrial Park
PL 38 48601 Kotka, Finland
puh. 010 234 3400